Google Keyword Planner de Vervanger van Google Keyword Tool hoe het Best te Gebruiken
Om goede Google ranking van je blog/website te krijgen moet je gebruik maken van de juiste keywoorden(zoekwoorden). Al jaren werd er gebruik gemaakt van de Keyword tool van Google om zo de juiste zoekwoorden te vinden die voor jou blog/website van toepassing konden zijn maar deze is sinds kort vervangen voor Google Keyword Planner. Hoe gebruik je nu deze nieuwe zoekwoorden planner omdat veel mensen nog niet bekent zijn met deze nieuwe tool van Google dat ze nog niet de goede keywords ermee kunnen vinden.
Doordat ik al diverse vragen heb gehad hoe je deze nieuwe keyword planner tool gebruikt zal ik deze uitleg schrijven. Bij deze kan ik al vertellen dat deze nieuwe tool erg makkelijk te gebruiken is veel mensen zeggen dat de oude tool makkelijker te gebruiken is dan deze nieuwe tool maar laat mij jullie vertellen dat deze makkelijker en beter dan de oude keyword tool is. Voor de gene die nog helemaal niet weten wat Google Keyword planner Tool is lees even hieronder degene die het al wel weten kunnen gelijk naar de topic hoe gebruik je het gaan..
Google Keyword Planner de vervanger van Google Keyword Tool wat is het.
Google Keyword Planner is speciaal ontworpen voor Webmasters en Adverteerders. Deze tool laat zien hoe veel hits een bepaalde zoekopdracht krijgt per maand. Dus voor een adverteerder meer bezoekers te krijgen kan hij/zij zoekwoorden selecteren die door veel mensen gezocht worden voor meer aandacht te krijgen.
Op die zelfde manier kunnen webmasters gebruik maken van de zelfde tool zodat er gebruik kan worden gemaakt van hoge gerelateerde zoekwoorden die dan veel verkeer naar jou website/blog leiden. Ook zie je gelijk wat de kosten per klik zijn (CPC) voor adverteerders met de keuze op dat zoekwoord dus als je dan gebruik maakt van Google Adsense zullen er meestal advertenties verschijnen die dus die waarde aan CPC zullen opbrengen.
Dus webmasters gebruiken niet alleen Google Keyword Planner om meer bezoekers te krijgen maar ook om meer waardevollere advertenties te krijgen om meer geld online te kunnen verdienen met Google Adsense.
Dit was een korte uitleg van mij waarvoor je Google Keyword planner voor kan gebruiken nu zal ik laten zien hoe je je eigen aanmeld en hoe je het gebruikt om meer bezoekers en meer CPC(kosten per klik) via Google Adsense te krijgen.
Aanmelden bij Google Keyword Planner.
- Om gebruik te maken van de Google Keyword planner moet je je aanmelden voor Google Adwords dit is geheel gratis dus om te beginnen gaan we naar de Google Adwords pagina en klik daat op “nu starten”om te aan te melden bij adwords zoals in de afbeelding hieronder.
- Nadat je op “nu starten” hebt geklikt word je geleid naar het volgende scherm daar zal gevraagd worden je te registreren via een Google email Account of niet heb je deze al gebruik die dan anders selecteer je ik maak geen gebruik van deze andere services. Bij mij heb ik gebruik gemaakt van mijn eigen Gmail account dus gebruik ik die om te registreren zoals hieronder te zien is.
- Als je je Google account en wachtwoord hebt ingevoerd klik je op “inloggen” dan kom je op een ander scherm terecht waar je je land en tijdzone kan instellen en welke valuta je wilt hanteren om te laten zien bij de CPC (kosten per klik) ik heb daar euro’s geselecteerd let op dat je dit niet meer kan veranderen na de rand! Klik hierna op “doorgaan” zoals in de afbeelding hieronder.
- Dat is het nu kan je kan je inloggen zoals op de afbeelding met jou account om te gaan beginnen met Google Keyword Planner.
Keyword onderzoek met de Google Keyword Planner hoe doe je dat?
- Na het inloggen in je Google Adwords Account zal je kunnen zien in de bovenste navigatie balk het tabblad “hulpprogramma’s en analyse” met daarin zoekwoordplanner klik hier op en je zal dan naar de (keyword)zoekwoordplanner tool gebracht worden.
- Nu zullen er 4 opties verschijnen om je zoekwoorden te gaan vinden namelijk:
- Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken
- Zoekvolume ophalen voor een lijst zoekwoorden of deze in advertentiegroepen indelen
- Verkeersschattingen ophalen voor een lijst zoekwoorden
- Zoekwoordenlijsten kopiëren om nieuwe ideeën voor zoekwoorden op te halen
Zoeken naar zoekwoord ideeën voor jou bericht?
- Klik op de bovenste “nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken” dan word er een gedeelte geopend waar je het volgende gaat invullen zoals op de afbeelding hieronder bv. ik ga een bericht schrijven over: downloaden van ios apps naar pc. Dus in de eerste tekstbox typ ik die titel waar staat “uw product of service” zoals in de afbeelding hieronder. Bij “Targeting” stel je in bij land alle locaties en taal Nederlands en als je voor een Engelstalige term zoek doe dan op alle talen om de meeste zoek ideeën te krijgen.
- Nu zal je op het volgende scherm komen waar je advertentiegroepideeën van jou zoek idee dat je net gevraagd hebt. Maar deze ideeën heb je niet nodig omdat je opzoek bent naar zoekwoord ideeën dit is alleen voor adverteerders toepasselijk dus klik direct door naar zoekwoordideeën.
- Nu zal je zoals hiervoor te zien was in de Google keyword tool zoekwoord suggesties zien met daarbij het maandelijks gezochte resultaten zoals hieronder te zien is.
Hoe keywords vinden die makkelijk ranken met een hoge CPC (kost per klik).
- Nu je weet hoe je zoekwoord variaties moet vinden zal Ik nu laten zien hoe je makkelijke zoekwoorden kan vinden met een hoge CPC(kost per klik) waarde, Dus wil je meer verdienen door de middel van Adsense gebruik dan deze methoden. Nu gebruik dezelfde manier als hiervoor maar nu met het voorbeeld dat ik een bericht ga schrijven over de beste WordPress plugins.
- Hierboven kun je zien dat er voor “de beste WordPress plugins” geen concurrentie, zoekgemiddelde of een CPC(kost per klik) gemeld word dit heeft dan te maken dat dit bijna niet gezocht word als zoekterm. Zoals je hierboven kan zien hebben het zoekwoord “plugin WordPress” en “WordPress review plugin” een goede CPC van €3,33 en €1,08 en ook nog een hoog gemiddelde aan aantal zoekopdrachten met een lage concurrentie deze zoekwoorden kan je dan nemen en daar je bericht over schrijven.
Keywords die veel gezocht worden?
- Dit is eigenlijk het zoeken naar keywoords die een lage concurrentie hebben maar wel vaak gezocht word. Vaak betekend dus heel vaak bijvoorbeeld sommige zoekwoorden worden wel meer dan 5 miljoen keer per maand gezocht maar het is niet echt makkelijk om met nieuwe sites of niet populaire sites zulke zoekwoorden te laten ranken. Populair betekend PR (pagina rank) en DR(domein rank) en de laatste 2 belangrijke dingen zijn “goede” backlinks en de juiste inhoud op je website en dat je website SEO geoptimaliseerd is.
- Lees ook: Lijst voor Commentluv Dofollow Backlinks
- Lees ook: WordPress SEO by Yoast – Hoe in te stellen
- Om terug te komen waar we het over hebben zoekwoorden vinden die vaak gezocht worden met de Google Keyword Planner, in het kort niemand zal je pressies kunnen vertellen hoe je je kan laten ranken met zoekwoorden je kan gerankt worden voor lage concurrerende keywords(keywords die 60.000 zoekresultaten per maand geven). Maar het kan ook zijn dat je helemaal niet gevonden word op die keywords en maar weer op hoger liggende concurrerende keywords het ligt er aan hoeveel sites dat keywoord vertonen en dan kijken ze weer naar de PR en de DR van jou website om zo een volgorde te maken.
- Wil je weten hoeveel websites jou zoekwoord hanteren dan ga je gewoon naar Google en typ daar jou zoekwoord wat je wilt gaan gebruiken om zo de concurrentie te bekijken zoals ik in onderstaande afbeelding heb gedaan met mijn gevonden keywoord plugin wordpress (let op dit zijn wereldwijde resultaten)
- Zoals je dus ziet word deze zoekterm maar liefst meer dan 48 miljoen keer gevonden daarom ga aan de slag met keywoorden die 10.000, 20.000 of 30.000 keer gezocht worden en een lage concurrentie hebben zodat jij met jou website bovenaan komt te staan met die zoekwoorden als je dan nog steeds niet snel gevonden werd ga dan keywoorden zoeken van rond de 5000 keer gezocht want als je PR of DR nog niet hoog genoeg is dan is de concurrentie groot en zal het moeilijk zijn om met die zoekwoorden gevonden te worden is dit aan het stijgen dan kan je meer concurrerende zoektermen gaan gebruiken voor je website.
Het vinden van exacte keywords en de aantal zoekopdrachten ervan met Google Keyword Planner.
- Dit is het laatste waar we het over gaan hebben om alles te weten over Google Keyword Planner. als je nu voor een zoekwoord zoekt dan laat ie ook niet bijbehorende zoekwoorden zien als je exacte zoekresultaten wilt vinden zet dan de optie “Alleen ideeën weergeven die nauw verband houden met mijn zoektermen” zoals in de afbeelding hieronder.
- Aan de linkerkant zie je de optie “Alleen ideeën weergeven die nauw verband houden met mijn zoektermen” staan klik daarop en zet deze optie aan nu zal je alleen maar exacte ideeën vinden die dicht bij het zoekwoord zullen liggen. Bij mijn zoekwoord levert dit dus geen resultaat dus dan heb ik er dus vrij weinig aan om zoekwoord ideeën op te doen ik raad je ook aan deze functie niet te gebruiken aangezien het minder resultaat oplevert.
- Dit is echt het allerlaatste 🙂 wat je zou moeten weten voor het zoeken van de juiste keywords je kan namelijk zien wat het aantal maandelijkse zoekresultaten zijn bij iedere zoekterm die je gevonden hebt aangezien de zoekopdrachten gemiddeld worden weergegeven over een periode van 12 maanden je kan via de diagram kijken wat het exact aantal zoekopdrachten was per maand je hebt soorten zoekwoorden die bv de laatste maanden sterk stijgen zo kan je zien of jou zoekwoord stijgend is of dalend in de afbeelding hieronder.
- Lees ook: Berichten Snel Indexeren in Zoekmachines
- Lees ook: Zoekmachine Geoptimaliseerde Robots.txt voor WordPress Maken
- Lees ook: Slechte Zoekresultaten Verwijderen voor Betere Website Ranking
Dit was het dan hoe de nieuwe Google Keyword Planner werkt en hoe je het beste daar zoekwoorden kan vinden heb je vragen stel ze gerust hieronder of stel ze op facebook